Objevování významných míst Pržna pokračuje
V minulých dnech jste mohli při procházce naší obcí narazit na skupinky dětí bedlivě sledujících mapu
a hledajících záchytné body s indiciemi, jež souvisí s dalším objevovaným místem Pržna. Bez těchto
nápověd by asi nebylo jednoduché určit, k jakému účelu si obec v roce 1844 pronajala místnost na
statku pana Skotnici.
Při dalším pátrání došly děti podle mapy na místo, jehož fotografie se neshodovala se skutečností. Ze
zašedlého černobílého snímku na nás dýchla minulost. Také jste netrpěliví, cože to děti vlastně
objevily? Jsou to počátky školní výuky v Pržně. Na tomto místě postavila obec v roce 1873 první školu.
Její název děti zjistily po vyškrtání stejných dvojic písmen. Protože se v této škole učilo pouze padesát
let, vydali jsme se do té naší, současné.
Z pamětní desky děti vyčetly, že druhá škola byla postavena v roce 1927. Dobové fotografie, kronika
nebo stará vysvědčení umožnily dětem nahlédnout do minulosti a dozvědět se, jak probíhala výuka
téměř před sto lety. Nález několika tajemných předmětů v jedné ze tříd rozvířil debatu, k čemu se
používaly. Děti na chvíli vyměnily pera a propisky za husí brko namočené v inkoustu a zkusily se jím
podepsat. Protože byly trpělivé, šlo jim to skvěle. Děti školu prozkoumaly důkladně; našly zde také
portrét a bystu Učitele národů, Jana Amose Komenského. Při práci s textem děti dokázaly bez
zaváhání sestavit obrázky s důležitými milníky jeho života do časové posloupnosti.
Objevování školy jsme zakončili v přítomnosti, v počítačové učebně. Závěrečná aktivita, stavba školy
z kostek a ze stavebnice LEGO, podpořila tvořivost a prověřila zručnost dětí.
Škola byla v pořadí již pátým významným místem, které jsme v rámci celoroční družinové hry Indiana
Jones v Pržně navštívili.